واحد بازرسی

صفحات مهم

 

 

 

 

پایگاه های مرتبط

 

پیوندها

 

 

 

با نگاهی اجمالی از گذشته تا حال بازار یا محیط کسب و کار را مورد بررسی قرار داده، همچنین پیشنهادهای بسیار مهمی برای بهبود عملکرد واحدهای تجاری و اینکه چه طور در محیط کاملا رقابتی پایدار ویک تاز بود.اکثر مرددم با اسم روستای بازاسر آشنا هستند ، این روستا در واقع یک محیط کسب و کار در زمان گذشته بوده است.بیشتر مبادلات کالا به کالا بوده است.از تورم خبری نبود ، محیط کسب و کار خالی از رقابت بود بیشتر محصولات توسط کشاورزان و دامداران تولید می شد هر چند بسیاری از زنان کرد نشین کلاردشت فرش دستباف تولید می کردند.خلاصه نیاز اساسی مردم برآورده می شد بعد از ظهور انقلاب صنعتی و پیدایش کارخانه های بزرگ بازار سنتی رونق خود را از دست داد محصولات از حالت تولید طبیعی خود خارج شد، با اختراع اتومبیل حمل و نقل آسان شد ارتباط بازارها به هم نزدیکتر شد صنعت های مختلف در محیط کسب و کار ظهور پیدا کردند تغییر سبک زندگی از محیط سنتی به محیط شهری افزایش تقاضا برای محصولات جدید را فراهم نمود تا جایی که شبکه های کتمپیوتری و پیدایش سایت های کسب و کار ارتباط بازار رابه هم نزدیک  نزدیکتر کرد.بازار ها را می توان به دو گروه بازار کار و بازار ناکا تقسیم نمود .منظور از بازار کار به بازار گفته می شود که همه افراد موجود در آن بازار از یک سیستم اطلاعاتی شفاف و آشکار برخوردار باشند اما بازار ناکار به بازاری گفته می شود که همه افراد از یک سیستم اطلاعاتی شفاف و آشکار برخوردار نیستند .اگر بازارها به صورت علمی و هدفمند طراحی نشوند ثروت به صورت کاملا عادلانه در بین تمامی مردم تقسیم نمی شود قشری از مردم بسیار سرمایه دار و قشری دیگر فقیر و بی پول خواهند ماند . دلایل زیادی وجود دارد که می توان بین کرد بازارهی کلاردشت علمی و کارا نمی باشند فصلی بودن این بازارها مساله ای است که بیشتر واحدهای تجاری را به خود مشغول کرده است اکثر این واحدها بیشتر درآمدشان در فصل تابستان می باشد و دیگر فصول از سال در نقطه سر به سر می باشند شاید هم پایین تر از این نقطه قرار داشته باشند منظور از نقطه سر به سر به نقطه ای از بازار گفته می شود که درآمد با هزینه برابر باشد به عبارت دیگر عملکرد واحد تجاری صفر می باشد. حال سوالی پیش می آید به این صورت مطرح می شود: برای اینکه بازار یا محیط کسب و کار از حالت فصلی بودن به حالت کاملا پایدار و علمی تبدیل شود چه راهکاری بایستی پیش رو قرار دهیم . آیا امکان دارد که ما بازاری پایدار و علمی داشته باشیم پاسخ های زیادی می توان مطرح کرد ولی بهتر است ابتدا بازارها را از نظر نوع فعالییتی که دارند طبقه بندی کنیم بازارها یا محیط کسب و کار به 3 فعالیت خدماتی ، بازرگانی و لیدی طبقه بندی می کنیم بازارهای خدماتی به بازارهایی گفته می شود که در ازای خدمات ارائه شده درآمد کسب می کنند این نوع بازارها مربوط به فعالیت تعمیر گاهها هتل ها موسسات آموزشی ، بیمارستان ها دفاتر خدمات گردشگری طبقه نمود. بازارهای بازرگانی ، بازارهایی هستند که کالا خریداری می کنند و این کالا را بدون آنکه تغییر شکل دهند به فروش می رسانند و کسب درآمدی می کنند.مغازه ها ، فروشگاهها ، داروخانه ها ، مصالح ساختمانی فروشی ها از جمله این بازارها می باشند .بازارهای تولیدی بازارهایی هستند که مواد اولیه خریداری می کنند مواد اولیه را از خط تولید عبور می دهند و به یک کالای جدید تیدیل می کنند . کارگاههای تولیدی ، کارخانجات از جمله این گروه قدار دارند . متاسفانه بیشتر بازارهای کلاردشت در بخش بازرگانی فعالیت می کنند . بیشتر درآمدهای این گروه فصل فصل بهار و تابستان می باشد. در واقع بازار این گروه فصلی می باشد .بیشتر بازارهای کلاردشت فعالیت بازرگانی دارند متاسفانه بازارهای بازرگانی در شش ماه اول سال پر رونق و در شش ماه دوم سال رکود اقتصادی به سر می برند . فعالیتهای بازرگانی بیشتر برای بیشتر برای نیاز مشتریان منطقه احداث می شوند از آنجایی که بیشتر مشتریان این گروه در 6 ماه اول سال به تعداد بیشتر از 6 ماه دوم سال است بدین ترتیب بازار های بازرگانی فعالیتی پایدار نیست. فعالیتی پایدار است که بتواند در کل سال ثابت و بازدهی بالا داشته باشته باشد پیدایش ساخت و سازهای بناهای   ساختمانی تا حدودی به پایداری برخی از فعالیتهای بازرگانی از جمله مصالح ساختمانی ها ، ابزار یراق و فعالیتهای مربوط به صنعت ساختمانی کمک شایانی انجامید. به دست آوردن بازاری پایدار نیاز به فعالیت در بازار های دیگر است بازارهای خدماتی و بازار های تولیدی می تواند موردی مناسب برای توسعه بازار کلاردشت باشد . نکته ای که بایستی در 3 نوع بازار مد نظر قرار داد اینست که فرهنگ مشتری مداری باسیتی رعایت شود مشتریان وفادار به پایدار بودن بازار کسب و کار کمک فراوانی می کند. مشتری یعنی ایجاد درآمد اگر مشتریان وفا دار ر از دست بدهیم در واقع شغل خود را از دست داده ایم افزایش فرهنگ مشتری مداری نیاز به آموزش ضمنی صاحبان سه بازار خدماتی ، بازرگانی و تولیدی است. هر فعالیتی نیاز به آموزش تخصصی خاص خود رادارد . در گذشته صاحبان بازارها به این باور بودن که سود فقط از آن خودشان می باشد اما امروزه به این باورند که علاوه لر صاحبان بازارها مشتریان نیز بایستی از سود حاصله بهره مند شوند در غیر این صورت مشتریتن وفاداری برای صاحبان مشاغل باقی نمی مانند . بازارها از لحاظ کارایی  بازدهی به دو گروه بازار کار آمد و بازار نا کار آمد تقسیم می شوند در بازار کار آمد همه صاحبان مشاغل از یک سیستم قیمت گذاری آگاهانه بر خوردار،همه این گروه ها اطلاعات کامل از دوران رونق دهی و رکود اقتصادی و یا افزایش یا کاهش قیمت خرید محصولات و ..... را دارا می باشند. ولی در بازار ناکار آمد به این صورت نیست گروه محدودی از افراد [ گروه خاص ] اطلاعات کافی از افزایش یا کاهش قیمتها رونق و رکود اقتصادی دارا می باشند این گروه از بازارها باعث می شوند گروه محدودی سودی فراوان به دست آورند و گروه زیادی از احاظ سود آوری و کارایی از صفحه رقابت خارج یا یه به شغلهای دیگر روی بیاورند.

اگر بخواهیم در منطقه ای جغرافیایی کلاردشت، به مسأله کسب و کار بپردازیم به سه موضوع بسیار مهم باید در نظر بگیریم:1- محیط رقابت 2- سیستم اطلاعاتی حسابداری 3- قوانین مالیاتی. هر کدام از دو مورد به ترتیب مورد بحث قرار می دهیم.

در محیط رقابت افراد واحد های تجاری زیادی که از نظر نوع فعالیت با هم مشترک هستند، رقابت میکنند.واحد هایی موفق هستند در این محیط که بتوانند محصولی ارایه کنند که دیگران ارایه نکنند، یا اگر هم ارایه کنند محصولاتشان از کیفیت بالایی برخوردار باشد.از بعد دیگر واحدهای تجاری دیگری هم وجود دارند که از خارج از منطقه کلاردشت محصولات خود را به این بازار ارایه می کنند.این واحد ها نیز می توانند محیط رقابت را برای بازار کلاردشت سخت و سخت تر کنند.به عبارت دیگر، درآمد حاصل از فروش محصولات خود را به خارج از منطقه کلاردشت می برند، این یعنی یک بازار ناکارآمد.

موضوع دوم: سیستم های اطلاعاتی حسابداری

اکثر واحد های تجاری ما از سیستم حسابداری مناسبی برخوردار نمی باشند.به عنوان نمونه اگر از واحد ها پرسش شود که چه مبلغ سرمایه دارید، جواب قانع کننده نمی دهند.یا اینکه سرمیاه در گردش شما به چه مبلغ می باشد، پاسخی درست ارایه نمی دهند.

سیستم اطلاعاتی حسابداری، مطالب مورد نیاز همه واحد های تجاری را فراهم می کند.بعد از تصویب اینکه بیش از 50% درآمد بودجه پیشنهادی سال 1394 برپایه جمع آوری مالیات تنظیم شده است، داشتن یک سیستم اطلاعاتی حسابداری کمک شایانی به واحدهای تجاری می گردد.سیستم اطلاعاتی حسابداری عملکرد یا همان سود و زیان را به درستی در اختیار واحد های تجاری قرار می دهد.

موضوع سوم: قوانین مالیاتی

عدم آگاهی بعضی از واحد های تجاری آنان را در چالشی بزرگ گرفتار خواهد کرد.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچننی وجود کارشناسان ارشد مالیاتی، فرار مالیاتی را برای بسیاری از واحدهای تجاری از بین برده است، هیچ واحد تجاری نمی توانند در برابر قانون مالیاتی کشور بایستد یا مخالفت کنند، پس بهتر است با داشتن اطلاعات کافی از این قوانین، مالیات واحد تجاری خود را به حداقل ممکن رسانید.

به عنوان مثال قتنون مالیاتی کشور داشتن صندوق مکانیزه فروشگاهی ره به کلیه واحدهای صنفی اجبار کرده است.اگر واحدی صندوق مکانیزه فروشگاهی نداشته باشد از معافیت مالاتی برخوردار نمی شود.یا عدم ارایه به موقع لیست حقوق و دستمزد هر ماه مشمول 2% جریمه مالیاتی و همچنین عدم پرداخت آن جریمه مالیات حقوق را شامل می شود.

امید است در جهت بهبود یک بازار خوب و پایدار با داشتن شناخت کافی از سه نوع فعالیت بازارهای خدماتی، بازرگانی و تولیدی همچنین سه موضوع رقابت، سیستم حسابداری و آشنایی کافی با قوانین مالیاتی بتوانند کسب و کار رضایت مند داشته باشید.